hits

Veien til indre ro.

Velkommen tilbake!

Det er altfor mange som snakker om dette n for tiden, s hvorfor skal jeg skrive om dette? Jeg tenkte jeg ville prve siden jeg skal faktisk bli en allsidig skribent, det kreves med andre ord av meg prve meg p forskjellige temaer.

Nr det er sagt, er det noen ting du m vite frst.

  1. De tingene jeg foreslr er ikke ndvendigvis lsningen for deg.
  2. For at du skal finne den indre roen, m du ogs vre forberedt p at noen av disse rdene m bli til vaner, traurige vaner som krever daglig arbeid.
  3. Hvis du har alvorlige problemer med depresjon eller angst, ta kontakt med lege og be innstendig om f en psykolog snarest.
  4. Alt jeg skriver her er basert p mine egne erfaringer.

Snn da kan vi begynne.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Skjema og dagbok.

Et av mange verkty som benyttes av psykologer i forbindelse med angst og depresjon er ABCD-Skjemaet. Det er et forholdsvis enkelt verkty og bruke, det er et verkty jeg har brukt selv og det funker relativt bra. Skjemaet kan du lage enkelt ved og lage en tabell med fire kolonner, en for hver bokstav. Ved siden av de forskjellige bokstavene skriver du flgende:

A. Situasjon B.Automatiske Tanker C. Emosjonell Reaksjon D. Alternativ Tolkning

Hvor du lager skjemaet er opp til deg, jeg har blant annet skrevet det inn p notater p mobilen. Dette er et vidunderlig verkty der du kan ta kontroll p ganske mye i livet ditt, ikke alt men ganske mye.  Jeg kan ta et enkelt eksempel jeg hrte i forbindelse med min introduksjon til dette skjemaet:

                Edit: eksempelet bygger p en mann i 30 rene med et lite barn og kone.

A. Situasjon. B. Automatiske tanker C. Emosjonell reaksjon D. Alternativ Tolkning

Kona er ute p
damekveld,ungene er lagt.tidelig kveld,
sender ut
SMS-invitasjon
til venner om kaffe og
prat. F om ingen svarer. 

1. Liker de meg ikke?

2. Vil de ikke vre venn med meg?

3. Har jeg sagt noe dumt?

4. Har jeg gjort noe dumt?

1. trist

2. Ensom

3. Sinne

4. forvirriing

1. Godt voksne mennesker med
barn dette ogs

2. kanskje de ikke
har ftt med seg SMS varslet?

3. Sett invitasjon men glemt svare

4. De har vrt her fr, og kost seg

Jeg har som sagt, selv benyttet dette skjemaet flere ganger, bde p jobb og i privatlivet. Etter ha fylt ut skjemaet gjennomfrer jeg et lite ritual. Jeg leser igjennom skjemaet, kjenner p flelsene, aksepterer at jeg har disse flelsene og lukker ynene fr jeg puster rolig inn og ut. Nr dette er gjort sletter jeg alt innhold i skjemaet. De automatiske tankene skal bort, vekk, jeg trenger ikke lese p dem lenger. Resultatet som kommer av dette er som oftest at jeg klarer og gjenopprettet fokuset p noe som er mer givende. I tilfeller der jeg har slitt litt p jobben har dette hjulpet meg til fokusere p arbeidsoppgavene istedenfor andre kjedelige ting.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

I juni mned hadde jeg en veldig god og til dels godt innarbeidet vane hvor jeg skrev en dagbok, det var en fin mte og bearbeide alt som ikke kom til overflaten i lpet av dagen. For sannheten er den at enkelte ting ligger bare i underbevisstheten din og tar emosjonell energi derifra.

Det er enkelte ting som bare forsvinner forbi deg nr det skjer, men som klistrer seg fast og nr du legger deg for kvelden s spretter det tilbake og du begynner og en negativ tankespiral, virker det kjent? Ikke?! huh.. ser man det jeg er den eneste som opplever dette alts. (avsnittet er skrevet i et tappert forsk p humor, smil litt, du brenner kalorier p det)

Dagboken fikk meg til kjapt tenke p det som var av utfordringer og gav meg muligheten til og legge det bak meg. I juli falt jeg dessverre ut av denne gode vanen sammen men mange andre ting jeg, inntil da, hadde kontroll over, blant annet og kanskje viktigst av alt, trening. Som jeg skrev i HER gikk dette utover mitt ml om trene minst 30 av 90 dager.

Ndbremser.

I juli mistet jeg kontroll p hygienen ogs. Jeg deler dette fordi at det er en del av de tingene jeg sliter med. De mest enkleste og banale ting blir glemt, eller unngtt fordi det liksom er en utfordring. Jeg sier liksom, fordi jeg ikke liker at det er en utfordring, det er direkte flaut og vre 27 r og slite med noe s enkelt som hygiene. Jeg trster meg med at i de gode stundene er jeg flink og jeg hper bare at det blir mer av de gode stundene og at jeg klarer vedlikeholde vanen i de drlige fremover.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Det er forresten en ting jeg har funnet ut som fungerer som en fantastisk ndbremse i de vanskelige stundene. Ta deg en dusj, puss tennene, la neste dag komme og gjenta. Ta en iskald dusj eller en varm, who cares, bare g inni dusjen og skru den p. For min del funker iskalde dusjer, de setter nervene i sving og sier til hodet "Dude, vi har nettopp falt i gjennom en Isbre, drit i det tplige minne der noen dro av han buksene i skolegrden, sett i gang nd reaksjoner n!?" og da blir det helt stille i hodet, hrer kun gresshopper som gnisser bakbena sine mot hverandre. (tenk pinlig stillhet pluss tegneserie)

En annen viktig ndbremse jeg har funnet er p telefonen min, det er flere venner og noen i familien, som jeg ringer til nr jeg mter veggen. Jeg ringer disse folkene, MERK: RINGER, jeg tekster ikke, jeg snapper ikke, jeg ringer og frer en faktisk samtale. Noen ganger har de tid, andre ganger ikke, da forsker snakke med min kjreste i stedet. Skulle hun av en eller annen grunn ikke ha anledningen til og hjelpe meg tyr jeg til ABCD-skjemaet.

Avslutning

Dette er noen av mine metoder til og finne den indre roen, jeg vet ikke om dette vil funke for deg, men jeg hper du vil gi det et forsk, og hvis det ikke funker, vr s snill og husk innledningen min, ta kontakt med en fastlege.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Nr alt dette er sagt er det noe jeg vil avslutte dette innlegget med: Ikke etterstreb eller ettersk et liv der alt er perfekt, for det livet finnes ikke, noen av de flelsene du sitter med vil med stor sannsynlighet forbli en del av livet ditt. MEN! den gode nyheten er at hvis du bare lrer deg noen triks og henter hjelp fra de instanser som trengs, s vil du kunne f kontroll p disse flelsene istedenfor at de tar kontroll over deg.

 Jeg avslutter med det jeg hper er en unik tanke, for da er jeg en av de f som har tenkt noe nytt:

Et hvert nederlag er en ny brostein p veien til suksess.
- Daniel J. Olsen


Hvilke metoder bruker du for f ro i sjelen?


#ABCD-Skjemaet #ABCD #Angst #Depresjon #Fastlege #perfekt #ndbremser #skjema #dagbok #trening #dusj #psykolog #venner #familie #telefon #ringe #mrkhumor #humor #flelser #triks #ro #sjelen #IndreRo #harmoni #vaner #kjreste #metoder

Ingen Leserinlegg

Skriv et nytt Leserinnlegg

Daniel Olsen

Daniel Olsen

27, Bergen

Jeg heter Daniel Olsen er fdt i 1990 og har et nske om bli forfatter. Denne bloggen er stedet hvor jeg legger ut litt av hvert. Sl deg ls og utforsk min verden og min fantasi! Flg meg p Twitter

Instagram

Kategorier

Arkiv