Hvordan finne indre ro.

Velkommen tilbake!

Det er altfor mange som snakker om dette nå for tiden, så hvorfor skal jeg skrive om dette? Jeg tenkte jeg ville prøve siden jeg skal faktisk bli en allsidig skribent, det kreves med andre ord av meg å prøve meg på forskjellige temaer.

Når det er sagt, er det noen ting du må vite først.

  1. De tingene jeg foreslår er ikke nødvendigvis løsningen for deg.
  2. For at du skal finne den indre roen, må du også være forberedt på at noen av disse rådene må bli til vaner, traurige vaner som krever daglig arbeid.
  3. Hvis du har alvorlige problemer med depresjon eller angst, ta kontakt med lege og be innstendig om å få en psykolog snarest.
  4. Alt jeg skriver her er basert på mine egne erfaringer.

Sånn da kan vi begynne.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Skjema og dagbok.

Et av mange verktøy som benyttes av psykologer i forbindelse med angst og depresjon er ABCD-Skjemaet. Det er et forholdsvis enkelt verktøy og bruke, det er et verktøy jeg har brukt selv og det funker relativt bra. Skjemaet kan du lage enkelt ved og lage en tabell med fire kolonner, en for hver bokstav. Ved siden av de forskjellige bokstavene skriver du følgende:

A. Situasjon B.Automatiske Tanker C. Emosjonell Reaksjon D. Alternativ Tolkning

Hvor du lager skjemaet er opp til deg, jeg har blant annet skrevet det inn på notater på mobilen. Dette er et vidunderlig verktøy der du kan ta kontroll på ganske mye i livet ditt, ikke alt men ganske mye.  Jeg kan ta et enkelt eksempel jeg hørte i forbindelse med min introduksjon til dette skjemaet:

                Edit: eksempelet bygger på en mann i 30 årene med et lite barn og kone.

A. Situasjon. B. Automatiske tanker C. Emosjonell reaksjon D. Alternativ Tolkning

Kona er ute på
damekveld,ungene er lagt.tidelig kveld,
sender ut
SMS-invitasjon
til venner om kaffe og
prat. Få om ingen svarer. 

1. Liker de meg ikke?

2. Vil de ikke være venn med meg?

3. Har jeg sagt noe dumt?

4. Har jeg gjort noe dumt?

1. trist

2. Ensom

3. Sinne

4. forvirriing

1. Godt voksne mennesker med
barn dette også

2. kanskje de ikke
har fått med seg SMS varslet?

3. Sett invitasjon men glemt å svare

4. De har vært her før, og kost seg

Jeg har som sagt, selv benyttet dette skjemaet flere ganger, både på jobb og i privatlivet. Etter å ha fylt ut skjemaet gjennomfører jeg et lite ritual. Jeg leser igjennom skjemaet, kjenner på følelsene, aksepterer at jeg har disse følelsene og lukker øynene før jeg puster rolig inn og ut. Når dette er gjort sletter jeg alt innhold i skjemaet. De automatiske tankene skal bort, vekk, jeg trenger ikke å lese på dem lenger. Resultatet som kommer av dette er som oftest at jeg klarer og gjenopprettet fokuset på noe som er mer givende. I tilfeller der jeg har slitt litt på jobben har dette hjulpet meg til å fokusere på arbeidsoppgavene istedenfor andre kjedelige ting.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

I juni måned hadde jeg en veldig god og til dels godt innarbeidet vane hvor jeg skrev en dagbok, det var en fin måte og bearbeide alt som ikke kom til overflaten i løpet av dagen. For sannheten er den at enkelte ting ligger bare i underbevisstheten din og tar emosjonell energi derifra.

Det er enkelte ting som bare forsvinner forbi deg når det skjer, men som klistrer seg fast og når du legger deg for kvelden så spretter det tilbake og du begynner og en negativ tankespiral, virker det kjent? Ikke?! huh.. ser man det jeg er den eneste som opplever dette altså. (avsnittet er skrevet i et tappert forsøk på humor, smil litt, du brenner kalorier på det)

Dagboken fikk meg til å kjapt tenke på det som var av utfordringer og gav meg muligheten til og legge det bak meg. I juli falt jeg dessverre ut av denne gode vanen sammen men mange andre ting jeg, inntil da, hadde kontroll over, blant annet og kanskje viktigst av alt, trening. Som jeg skrev i HER gikk dette utover mitt mål om å trene minst 30 av 90 dager.

Nødbremser.

I juli mistet jeg kontroll på hygienen også. Jeg deler dette fordi at det er en del av de tingene jeg sliter med. De mest enkleste og banale ting blir glemt, eller unngått fordi det liksom er en utfordring. Jeg sier liksom, fordi jeg ikke liker at det er en utfordring, det er direkte flaut og være 27 år og slite med noe så enkelt som hygiene. Jeg trøster meg med at i de gode stundene er jeg flink og jeg håper bare at det blir mer av de gode stundene og at jeg klarer å vedlikeholde vanen i de dårlige fremover.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Det er forresten en ting jeg har funnet ut som fungerer som en fantastisk nødbremse i de vanskelige stundene. Ta deg en dusj, puss tennene, la neste dag komme og gjenta. Ta en iskald dusj eller en varm, who cares, bare gå inni dusjen og skru den på. For min del funker iskalde dusjer, de setter nervene i sving og sier til hodet "Dude, vi har nettopp falt i gjennom en Isbre, drit i det tåplige minne der noen dro av han buksene i skolegården, sett i gang nød reaksjoner nå!?" og da blir det helt stille i hodet, hører kun gresshopper som gnisser bakbena sine mot hverandre. (tenk pinlig stillhet pluss tegneserie)

En annen viktig nødbremse jeg har funnet er på telefonen min, det er flere venner og noen i familien, som jeg ringer til når jeg møter veggen. Jeg ringer disse folkene, MERK: RINGER, jeg tekster ikke, jeg snapper ikke, jeg ringer og fører en faktisk samtale. Noen ganger har de tid, andre ganger ikke, da forsøker å snakke med min kjæreste i stedet. Skulle hun av en eller annen grunn ikke ha anledningen til og hjelpe meg tyr jeg til ABCD-skjemaet.

Avslutning

Dette er noen av mine metoder til og finne den indre roen, jeg vet ikke om dette vil funke for deg, men jeg håper du vil gi det et forsøk, og hvis det ikke funker, vær så snill og husk innledningen min, ta kontakt med en fastlege.


                                                                                                            Bilde: Pixabay

Når alt dette er sagt er det noe jeg vil avslutte dette innlegget med: Ikke etterstreb eller ettersøk et liv der alt er perfekt, for det livet finnes ikke, noen av de følelsene du sitter med vil med stor sannsynlighet forbli en del av livet ditt. MEN! den gode nyheten er at hvis du bare lærer deg noen triks og henter hjelp fra de instanser som trengs, så vil du kunne få kontroll på disse følelsene istedenfor at de tar kontroll over deg.

 Jeg avslutter med det jeg håper er en unik tanke, for da er jeg en av de få som har tenkt noe nytt:

Et hvert nederlag er en ny brostein på veien til suksess.
- Daniel J. Olsen


Hvilke metoder bruker du for å få ro i sjelen?


#ABCD-Skjemaet #ABCD #Angst #Depresjon #Fastlege #perfekt #nødbremser #skjema #dagbok #trening #dusj #psykolog #venner #familie #telefon #ringe #mørkhumor #humor #følelser #triks #ro #sjelen #IndreRo #harmoni #vaner #kjæreste #metoder

Ingen Leserinlegg

Skriv et nytt Leserinnlegg

Daniel Olsen

Daniel Olsen

27, Bergen

Jeg heter Daniel Olsen er født i 1990 og har et ønske om å bli forfatter. Denne bloggen er stedet hvor jeg legger ut litt av hvert. Slå deg løs og utforsk min verden og min fantasi! Følg meg på Twitter

Instagram

Kategorier

Arkiv

hits